Dimecres, 3 de març de 2010, a les 19.30 h, sala d’Actes
Iniciem un nou cicle: Còmic, cultura i contracultura
Taula rodona, Buf! Argh! Blam!: parlem de còmic, amb Josep Maria Cadena, periodista i crític d’art; Enrique Ventura, dibuixant; Joaquim Aubert Puigarnau, dibuixant, més conegut amb el pseudònim de Kim i Jaume Capdevila i Herrero, dibuixant d’humor i ninotaire, conegut pel seu pseudònim, Kap.
Josep Maria Cadena Enrique Ventura Jaume Capdevila KAP
El còmic, nascut oficialment amb el segle XX, és una de les manifestacions culturals populars que ha tingut una difusió més ràpida per la seva combinació de missatges icònics i literaris sobre un suport fàcilment manejable, assequible a totes les classes socials i totes les edats. Les diverses implicacions estètiques i literàries fan que qualsevol mirada sobre el còmic resulti enriquidora, ja que com a disciplina híbrida entre el cinema, la literatura i l’art, ens ofereix múltiples discursos, segons les nostres necessitats: el còmic és comunicació, però també reivindicació, pot ser pedagògic o experimental.
Per acostar-nos a una disciplina tan rica en matisos, proposem fer-ho de la mà de les interessants aportacions de Josep Maria Cadena, periodista i crític d’art, i especialista en la il.lustració gràfica catalana dels segles XIX i XX; les d’Enrique Ventura, creador de dilatada trajectòria en revistes com Bang!, Trinca, Pilote, Fluide Glacial, o El Jueves, a més d’interessants treballs en el camp del cinema d’animació; Joaquim Aubert Kim, autor d’un clàssic com Martínez el Facha a les pàgines de El Jueves, i autor d’El Arte de volar, novel·la gràfica guardonada amb el Premi Cálamo Extraordinario 2009; i Jaume Capdevila Kap, dibuixant de premsa de les generacions més joves, que publica a La Vanguardia o a la revista francesa Charlie Hebdo i que també s’ha especialitzat en l’estudi teòric del mitjà.
Us voldria felicitar per la iniciativa de plantejar un seguit d’actes entorn la realitat del còmic, que és una manifestació que considero que sovint ha estat bandejada de forma injusta i a la qual no sempre es dóna la rellevància que té i ha tingut en la nostra cutura. En Kap és un dels nostres millors dibuixants, a banda de bona persona i molt bon company en periodisme. També en Josep maria cadena em sembla molt apropiat.
Com que sempre he cregut en la societat civil de base, amb poc a veure amb les grans fantasmades que sovint ens flagel·len, aplaudeixo que les seccions de l’Ateneu, com la vostra, organitzin activitats tan suggeridores. Així que, endavant!